Første stopp: Svinesund for utklarering.

Planleggingen har naturligvis pågått lenge. Vi meldte oss på som bil nr 32 av 81 allerede i 2011. En passe dose galskap må nok til for å bli med på et sånt prosjekt. Vi er jo kanskje ikke de selvskrevne deltakerne med vår lille rare Citroën 2CV, men er veldig glade for at vi får lov til å besøke bilens hjemland, som har så mye av æren for at samfunnet vårt har kommet seg dit det er i dag. Visste du forresten at da André Citroën startet med bilproduksjon i 1919 var han den første som innførte samlebåndsproduksjon av biler i Europa. Dette var naturligvis noe han hadde lært av sin gode venn Henry Ford.

Men der amerikanerne gjennom tiden har hatt som motto å “Go Large”, med kraftige dundrende åttesylindrede motorer, var idéen til André Citroën å lage små, enkle biler som enhver bonde kunne ha råd til å skaffe og bruke. På samme måte som Henry Fords model T og VWs boble har 2CVen blitt stående som et ikon. De første som ble produsert, i 1948, hadde en 375 ccm tosylindret boxermotor på 9 HK. Vår bil har fortsatt to liggende sylindre rett overfor hverandre, men befinner seg i den andre enden av evolusjonsskalaen og kan skilte med hele 29 hk.

Vi har tilbakelagt mange turer i Europa med den, og er trygge på at den vil gi oss en flott tur over det store amerikanske kontinentet.

I denne posten ser du bilder fra reisens første etappe – fra Oslo til Göteborg, hvor bilen trilles ombord i ACL M/S Atlantic Conveyor, som setter kursen for New York 20. mai. Vi venter at bilen er trygt på land rundt 4. juni, og venter på oss der til vi ankommer Newark i slutten av juni.

Dette blir samtidig vårt første møte med USA, og vi er naturligvis veldig spente.